Výběr a údržba pájecích hrotů
1. Teplota
- Nastavená teplota na hrotu pájedla má zásadní vliv na jeho životnost.
- Teplotu nastavujte tak nízkou, jak je to možné (doporučujeme max.400°C).
- Teplotu zvolte podle daného pájeného spoje, pájecí stanice a hrotu takovou, při které dojde k zapájení ve standardním čase (max. 4s).
- Výhodou je vědět, jestli teplota nastavená na pájedle, je skutečně na hrotu. K tomu se
- používají jednoúčelové teploměry jako je např. HAKKO FG-100 či FG-101.
- Mnohem účinnější, než zvyšování teploty, se při problémech s pájením bezolovnatých spojů osvědčuje vhodný výběr tvaru hrotu či přídavné tavidlo, nejlépe gelové.
První pravidlo zní: Nezvyšovat teplotu bezdůvodně!
2. Nová pájka
- Hrot pájedla je tepelně namáhán a vystaven oxidaci i když je pájedlo uložené ve stojánku.
- Proto vždy po kompletní operaci očistěte hrot a aplikujte na hrot novou pájku. Teprve poté uložte pájedlo do stojánku.
- Pájka tak ochrání hrot proti oxidaci vzdušným kyslíkem.
Proto doporučujeme zásadu: Aplikovat novou pájku na hrot, pokud vím, že nejbližších 5 minut nebudu pájet!
3. Vypínání pájedla
- Při odchodu z pracoviště či přerušení pájení vždy vypněte pájedlo, neboť hrot pájedla je tepelně namáhán a vystaven oxidaci i když je pájedlo uložené ve stojánku.
- Pájedla nové generace, jako např. HAKKO FX-951 mají v sobě zabudovanou funkci automatického vypnutí či poklesu teploty na hrotu po určeném čase bez pájení.
Standardem by mělo být: Vypnout pájedlo, pokud vím, že nejbližších 15 minut nebudu pájet!
4. Čištění pájecích hrotů
Mělo by být samozřejmostí: Na čištění hrotů pájedel používejte prostředky určené výhradně pro čištění hrotů a po očištění naneste novou pájku na hrot! |
|
5. Odstranění oxidů, obnova porušené vrstvy pájky na pracovní části hrotu
- Ztrácí-li hrot smáčitelnost pájkou a objevují se na něm zčernalá místa je nutné odstranit oxidy a obnovit porušení pokovení pájkou.
- Postup: Hrot očistěte houbičkou či drátkovým čističem, následně ponořte do pasty obnovující vrstvu pájky (Tip Tin – 95 či HAKKO FG-100) a aplikujte novou pájku.
- Obnova pájkou není absolutní, obnovení lze provést pokud je na hrotu alespoň nějaká vrstva železa.
- Operaci lze několikrát opakovat. Není-li ani po dvou či třech opakováních hrot dokonale pokoven, použijte na očištění jemný mosazný kartáček (je součástí HAKKO FT-700) nebo jemné protiběžné mosazné kartáče (HAKKO FT-700) a poté hrot opět pokovte v pastě a aplikujte na něj novou pájku.
Nezapomínejte: Včas odstranit oxidy a obnovit pokovení pájkou na pracovní části hrotu!
6. Mechanické namáhání pájecího hrotu
- Nejcitlivější a z pohledu životnosti hrotu nejdůležitější vrstvou je poželezení měděného jádra. To může být narušeno nejen korozí ale i mechanicky.
- Nepoužívejte pájedlo pro činnosti jako je šroubování, mechanické posunování součástek či zatlačování vývodů součástek do desky plošného spoje.
- Také představa, že silnějším tlakem na hrot a mechanickým posunováním hrotu v pájeném spoji se zlepší přenos tepla do pájeného spoje, je mylná.
Mělo by platit: Pájedlo není šroubovák, dlátko nebo pinzeta!
7. Výběr pájecí slitiny
- Olovo v pájecí slitině účinně brzdilo korozní agresivitu cínu.
- V bezolovnatých slitinách tomu tak není a korozní agresivita bezolovnatých slitin je obecně vyšší.
- Slitina Sn-Cu, která je oblíbená pro svoji nízkou cenu, má největší vliv na korozi pájecího hrotu.
Při výběru pájecí slitiny nezapomínejte na to, že: Nejlevnější slitina je korozně nejagresivnější vůči hrotu!
8. Tavidlo v pájce
- Tavidlo použité v pájce má vliv na životnost hrotu.
- V pájkách malých průměrů je méně tavidla. Tavidlo pak nemůže dostatečně účinně chránit hrot vůči oxidaci vzdušným kyslíkem.
- Stejné je to u trubičkových pájek s nízkým obsahem tavidla.
- Agresivnější tavidla napadají hrot sama o sobě.
- Nejefektivnějším způsobem využití tavidla z trubičkové pájky, jak pro pájený spoj, tak pro životnost hrotu, je naříznutí pájky do V-drážky (V-cut) speciálním nařezávacím strojkem - HAKKO 375.
Naše doporučení je: Při dlouhodobé práci s malými průměry pájky, pájkami s nízkých obsahem tavidla či agresivním tavidlem častěji kontrolujte hrot!
9. Výměna hrotu
- Buďte obezřetní při výměně pájecího hrotu vůči jeho pokovení.
- Chybou je např. vytahování hrotu z pájedlo pomocí kleští.
- Základním příslušenstvím každého pájedla by měl být nástroj či tepelně odolná podložka pro bezpečné vyjmutí hrotu.
Je dobré dodržet zásadu: Pro výměnu hrotu používejte k tomu určenou pomůcku!
10. Čistota topného článku, hrotu a přechodových dílů
|
|
Zásadním krokem pro prodloužení životnosti hrotu je ruční pájení v inertní dusíkové atmosféře, kdy je hrot po celou dobu provozu chráněn před oxidací vzdušným kyslíkem |
---|